torstai 28. elokuuta 2014

Pääsiäinen syksyllä


Morjens...

Kuolleista nousseen projektin kunniaksi pistänkin blogipostauksen, kun ei tarvinnutkaan tuikata Helvetinkonetta palamaan Käyttöauton pihaan...

Eli se reissu meni kokolailla näin:

Tavallinen keskiviikkoaamu, tenava hoitoon ja suunta kohti työmaata. Hoitopaikalta lähdettyäni, hetken päästä alkoi hihnan vinkuminen yhtäkkiä. "#¤%&/(€$@£$" näin kirjoitetussa muodossa, mieli mustana jatkoin hirveän kirskunan saattelemana töihin. Merkillepantava erikoisuus oli se, että jännitemittarin (juu, vanhoissa työkoneissa oli usein ihan mittari jännitteelle ja öljynpaineelle, eikä pelkkää diagnostiikkavaloa...) arvo pomppi normaalin 14V  ja 12V välillä. "Erikoista, antautuukohan sieltä juuri vaihdettu laturi" mietiskelin, sillä olihan kyseessä käytetty purkuosa jne...

Loppumatkasta havaitsin jarruttelun vaikuttavan jännitteen putoamiseen, joten ongelma vaikutti erikoiselta. Luontoäiti oli kuitenkin varannut mukavasti kaatosateen aamupäivällekin, joten työmaan parkkiruudussa tuli käytettyä tyhjää ja ihmeteltyä konetta, mutta kaikki pyöri hyvin ja toimi nätisti, joten lampsin hämmentyneenä hiilikaivokselle.

Päivän mittaan googlettelu ei lopulta kuitenkaan tuottanut mitään merkittävää tulosta, joten marssin autolle ja ajoin työmaan viereiselle punttisalille. Vieläkään ei oikein mitään definitiivistä virhekäyttäytymistä. Treenin jälkeen kotiinlähdön aika koitti ja kärry starttasi ihan siivosti, mutta rattipa ei kääntynyt ja jarruista ei meinannut löytyä yhtään voimaa! Pari harkittua kirosanaa ja vaihde P:lle, pelti auki ja ihmettelemään. Ja ihmeekseni havaitsin, että kone pyöri ja hyrskytti nätisti, hihna ei liikkunut mihinkään. "No mitäs helvettiä ?" mutisin puoliääneen ja vastustelin ajatusta, että hihna olisi venähtänyt. Eikä se ollutkaan, sillä sammutettuani koneen, havaitsin, että laturin asennusrauta antaa laitteen liikkua. Pieni edestakainen heiluttelu vahvisti sitten murheelliset uutiset. Toinen asennuspultti oli katkennut. Kanteen.

Tässä kohtaa luettelin mielessäni ja puoliksi ääneenkin kaikki tietämäni kirosanat, loukkauset ja solvaukset. "Johan sillä viikon pääsikin" jne sadattelun saattelemana. "Tähänkään tätä ei voi kyllä jättää..." ajattelin ja päätin ainakin koittaa saada katkenneen pultin ulos. Työkaveri ystävällisesti heitti allekirjoittaneen kotiin, ja sieltä nappasin mamman mondeon perään kaikki nopeasti käteen sattuvat työkalut, ja läksin kiireenvilkkaa ajamaan IKH:lle ja hakemaan vastakierretappeja. Nyt kello oli noin 17:40 ja IKH menee kiinni kuudelta, tämän lisäksi olisi hyvä poiketa Southwestillä ja hakea hieman nykyistä pidempi moniurahihna, sillä edellinen oli jonkunverran alimittainen. Täydessä vitutuksessa on kuitenkin näköjään mahdollista taittaa kahdessa kaupassa asiointi ja 10min ajelu noin 20 minuutissa, sillä kummassakin putkassa tuli asioitua onnistuneesti. Listalta valikoitui puolituumaa pidempi moniurahihna, joka osoittautui optimaalisen mittaiseksi. (Muut koot olisivat menneet tilauskamaksi, joten tässä kohtaa kävi ihan hyvä tuuri.) IKH:sta mukaan tarttui myös muutama hieman parempi poranterä ja kierretappien kahva. "Made in Austria" oli heti lupaavampi sarja kuin se Kiinan poikien puolet maksava sarja.

Saavuttuani Helvetinkoneen luo ja avattuani mondeon perän ja helvetinkoneen nokkapellin, luontoäiti ystävällisesti avasi kaikki hanat ja latasi kaatosateen niskaan. Mieltäylentävä kokemus ropailla aikaa ja luontoa vastaan muutenkin jo lähtökohtaisesti tunteita(suht. negatiivisia) herättävän ongelman kanssa. Muutaman kerran kun on oikein jumissaolevan tai jo katkenneen pultin kanssa saanut pitkään turata, niin tämä ei luvannut lähtökohdaksi kovin hyvää. Noh hommiin.


  • Akkujen johdot irti, 
  • Laturista johdot irti,
  • Laturin raudasta runkoon vievä maajohto ja akun miinusjohto irti
  • Flektin suojamuovista kaikkien sähköjohtojen nippusiteet irti
  • Flektin suojamuovin yläpuolisko irti ja sivuun.
  • Laturin kiinnitysraudan ehjä pultti auki ja nippu sivuun / sateensuojaan

Näyttää houkuttelevalta ruuvvata pois, eikö ?
Noh, Poranterää kiinni ja sopivaa reikää pultin nysään tekemään...
  • Poraa reikä pulttiin
  • Kierrä vastakierretappi reikään ja toivo, ettei se katkea ja liike löytyy...


Lähti onneksi suosiolla tulemaan.


Tälläkertaa oli tämän asian suhteen hieman tuuria, sillä hiljan aukiolleisiin kierteisiin ei ollut vielä kerinnyt muodostua punaista loctitea (kansankielisesti ruostetta) ja aika siivo määrä voimaa riitti, ei mennyt väkivallan puolelle edes.
  • Kierrä nysä pois reiästään.
  • Kasaa koko nippu ehjän pultin kanssa.
Koko projekti myös pimenevää iltaa vasten kaatosateessa ja tosiaan Käyttöauton parkkipaikalla, eli huomattavasti tympeämpi paikka askaroida ja harrastaa, kuin vaikka kotosalla. (Toki, kertaallen hajosi auto Punkaharjulle ja perheen voimin sai tulla sitten reissun viimeiset 400km useammalla eri junalla jne, että tämä nyt oli parinkymmenen minuutin päässä vain...)
Tarina ei kerro, että mikä oli tuon pultin saanut antautumaan, mutta ankeita hommia joka tapauksessa valetusta kappaleesta on pulttia poistaa....


Puolentuumaa pidempi hihna myydään tällaisin pahvein ja tuotekoodein:
Tulkintaohje noille numeroille: 102,5" ja 6 uraa, hyvä tietää jos pitää joskus ostaa korvaava muualta kuin asiantuntijalta. Southwestin ukko arvasi kyllä hyvän mitan hihnalle, virtuaalinen olalletaputus hänelle.

Harrastamista on monenlaista... Toiset ne harrastavat uudehkoja autoja ja asentelevat ledivalonauhoja ja hiilikuituteippejä ja laittelevat lasikuitua, toiset vääntelevät katkenneita paskarautapultteja kaatosateessa iän vanhoihin paskarautoihin...

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti