torstai 9. tammikuuta 2014

Lataamoon

Edellisessä postauksessa mainittu laturinvaihto tuli sitten ajankohtaiseksi ja Esikoisen kanssa otettiinkin mukava iltapäiväpuuhastelu semihelposta kohteesta. Laturinvaihdossa ei suurempia kummastuksia varsinaisesti ole. Prosessi menee karkeasti näin:

  1. Akut irti (näissä vehkeissä on hyvä muistaa, että akkuja on kaksi), 
  2. Moniurahihna irti, 
  3. Laturin johdot irti,
  4. Kolme pulttia irti, 
  5. Laturin vaihto,
  6. Pultit kiinni,
  7. Johdot kiinni,
  8. Moniurahihna paikalleen,
  9. Akut kiinni.
(näin simppeliä se aina on...)


Lähtötilanne. Laturin yläreunalla näkyy ylimääräinen kiinnityskorva ja maatöpseli.

 Uuden laturin visuaalista mallaamista paikalleen.

Korvaavassa laturissa oli 6-urainen hihnapyörä, joten katsoa piti, että mille kohtaa hihna linjataan.
 
Uuden laturin selkäpuoli, töpselinreikä on siisti, (itseasiassa moninapainen pää, joten tänne voinee kytkeä kierroslukumittaria varten analysaattorin, joka on sitten vain säädettävä laturin pyörimisnopeuden ja kampiakselin pyörimisnopeuden suhteen mukaan)

 Vanha ja uusi rinnakkain. Reissussa rähjääntyy, mutta aika kamalan näköistä tuo kultamaali silti. Helvetinkoneen omistajan edellininen laitos (aiemmin mainittu Pommikone) sisälsi myös hirveästi tuota inhaa kultamaalia konehuoneessa. Sen vehkeen edellinen omistaja oli kuvitellut, että 305-pikkulohko ja sen konehuone on joku helvetin tuning-kohde, joten halvalla kultavärillä oli sitten pitänyt sotkea useampikin paikka.

Samat selkäpuolelta. (Jälkeenpäin vasta tuli mieleen, että olisihan siitäkin ollut kiva laittaa kuva, että ovat samassa asennossa, mutta ovat ne symmetrisiä)

UNI0005 - Tuolla ei kyllä varmaan löydy yhtään mistään mitään varaosaa.  Vanhan laturin sisuksista melkoisesti paistaa kyllä hapettuma läpi. Kun akulle vievää kaapelia otettiin auki, tuo pultti lähti pyörimään tyvestään ja tuosta ohuesta 14mm avaimeen muuten sopivasta lipareesta, ei mahtunut ottamaan asennetussa versiossa kiinni. kuvassa ei enää näy, mutta näissä on sellainen muovinen eristelipare tuossa rungon ja tuon levennyksen välissä, jonka murtamalla tuosta sai sitten ihan avaimella kiinni.
Tuotekoodi "97 13 108 73" AR10 Remanufactured 8811 - Vissiin sitten sisuskalut vaihdettu joskus tähänkin, toivottavasti ainakin laakerointi on uutta.

Ja siinä se sitten on masennettuna paikalleen ja kaikki romppeet kiinni. Huomatkaa hihnan asento, joka odotusten vastaisesti onkin uloimmat urat, eikä sisimmät.

Mukava pikku puuhastelu, mutta ryökäleen kitinä ei kokonaan poistunut. Väheni huomattavasti, joten ei tämä sentään kokonaan hukkaan mennyt, mutta ensikierroksella vaihdettaneen moniurahihnan kiristimen pyörä tai ehkä pelkkä laakeri. (tai ehkä koko perkeleen kiristin, jos se vinkuu sieltä kiristimen tyvestä... mistä näitä tietää)

Että semmoista tälläkertaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti